Hvordan forholder vi os til brugen af AI i undervisning?
Velkommen til! Dette er vores første udgivelse på learninglab.dk, og forhåbentlig den første af mange. Vi håber på at du, og alle vores (kommende) læsere, har lyst til at læse med, og forhåbentlig blive endnu klogere på krydsfeltet mellem uddannelse og teknologi - et felt der med al sandsynlighed kommer til at udvikle sig rigtig meget i de kommende år.
Nyheder i uddannelsessektoren 🗞️
Regeringen vil fjerne kravet om, at 95 procent af undervisningen i folkeskolen skal udføres af faglærere og planlægger at ændre folkeskolen med færre mål, mindre regulering og mere praktisk fokus. Der vil også være ændringer i krav om daglig motion og en forkortelse af skoleåret.
Uddannelsesinstitutioner i Danmark styrker undervisningen i klimatilpasning i bygningsdesign- og konstruktionsuddannelser, såsom arkitekter og bygningskonstruktører. Dette sker som reaktion på klimaændringer, herunder hyppige skybrud og stigende vandstand. Studerende lærer at beskytte bygninger mod vand og designe dem til at modstå klimaændringer.
En ny rapport fra Børns Vilkår viser, at ni ud af ti børnehavebørn har adgang til mobil eller tablet derhjemme, og syv ud af ti børn bruger skærme alene. Dette anses for bekymrende, da det går imod anbefalinger om begrænset skærmtid. YouTube er den mest populære platform, selvom den ikke er beregnet til børn under 13 år. Anbefalingen er at gøre skærmtid til et fælles projekt mellem forældre og børn for at undgå overdreven brug.
Teknologi i uddannelsessektoren 💻
Kunstig intelligens (AI) får en stadig større indflydelse på undervisningen i skoler. AI vil effektivisere og forbedre feedback og vurdering af elevernes arbejde samt hjælpe med at aflaste lærer fra nogle af deres opgaver. Der er dog også en bekymring for, at elever bruger AI, som ChatGPT, til snyd i stedet for at lære. Lærernes rolle kan ændre sig, da teknologien kan tage sig af visse opgaver, hvilket giver lærerne mulighed for at fokusere på mere komplekse og kritiske spørgsmål og opgaver.
Hvordan kan kunstig intelligens (AI) påvirke uddannelsessektoren? Artiklen diskuterer fem måder, hvorpå AI kan forbedre undervisningen, inklusiv interaktiv læring, personalisering af undervisning og effektivisering af læreres arbejde. Den påpeger også, at lærere fortsat spiller en vigtig rolle, mens AI har potentiale til at demokratisere uddannelse globalt.
Kunstig intelligens (AI), såsom ChatGPT, udfordrer uddannelsessektoren, men det bør ikke frygtes. I stedet skal skoler omfavne teknologien. ChatGPT kan levere overbevisende svar og tekst, men det er vigtigt at forstå dens begrænsninger og undgå at bruge den til at snyde i opgaver, der kræver originalitet. AI bør integreres i undervisningen for at forberede elever på teknologiens indflydelse i den virkelige verden og forstå dens etiske aspekter. Potentialet er stort, men det kræver indsigt i AI's funktion og anvendelse.