De fleste af vores venner bruger AI i skoleopgaver đŸ’»

Introduktion 👋

Velkommen til udgivelse #2, hvor vi gĂžr status over den seneste uges nyheder indenfor krydsfeltet mellem uddannelse og teknologi.


Nyheder i uddannelsessektoren đŸ—žïž

Tesfaye svarer igen: TeknologiforstÄelse bliver obligatorisk for alle

Mattias Tesfaye, Danmarks undervisningsminister, reagerer pÄ bekymringer om, at teknologiforstÄelse som valgfag vil tiltrÊkke primÊrt teknologi-kompetente drenge. Regeringens nye folkeskoleudspil gÞr teknologiforstÄelse obligatorisk for alle elever fra 1.-9. klasse, integreret i eksisterende fag. Dette skridt skal sikre, at digital dannelse bliver en del af almen dannelse. Erfaringer fra tidligere forsÞg viser, at elever er motiverede og lÊrerige i teknologiforstÄelse. Der er ogsÄ afsat midler til kompetenceudvikling af lÊrere i faget.

Tesfaye svarer igen: TeknologiforstÄelse bliver obligatorisk for alle
Fem uddannelsesledere advarer regeringen, om at teknologiforståelse som valgfag primært vil blive valgt af teknologi-kompetente drenge. Men med folkeskoleudspillet vil teknologiforståelse også blive obligatorisk for alle, skriver Mattias Tesfaye i et svar. Det vil nemlig blive in


Teknologi i uddannelsessektoren đŸ’»

Mark Friis Hau har brugt Äret pÄ at integrere AI i sin undervisning. Her er hans erfaringer, tips og tricks.

Et nyt videnscenter, stÞttet af Aarhus Universitet og KÞbenhavns ProfessionshÞjskole, har modtaget 50 millioner kroner i fondsstÞtte for at forberede bÞrn og unge pÄ en digital fremtid. Videnscentret vil samle erfaringer og forskning for at skabe ny viden inden for digital dannelse og teknologiforstÄelse. MÄlet er at udvikle en dansk tilgang til digital forstÄelse, som starter i grundskolen, og gÞre bÞrn og unge klar til at agere som demokratiske borgere i et digitaliseret samfund. Videnscentret, ledet af professor Ole Sejer Iversen og viceleder Lars Bo Andersen, vil have bÄde digitale og fysiske placeringer pÄ Aarhus Universitet og KÞbenhavns ProfessionshÞjskole.

ChatGPT: Den ultimative undervisningsassistent, du ikke vidste, du havde brug for
Mark Friis Hau har brugt Äret pÄ at integrere AI i sin undervisning. Her er hans erfaringer, tips og tricks.

"De fleste af vores venner bruger AI i skolearbejdet”

En undersÞgelse viser, at de fleste elever har brugt AI, sÄsom ChatGPT, til skolearbejde. Elever bruger AI til at finde ideer og strukturere opgaver, men nogle indrÞmmer at snyde med det. AI's upÄlidelighed i nogle tilfÊlde og dets potentiale til at erstatte menneskelig arbejdskraft er ogsÄ diskuteret. Undervisere undersÞger AI's potentiale i uddannelse, men understreger behovet for kritisk tÊnkning. Der er debat om AI's rolle i fremtidens uddannelse, og behovet for at undervise unge om dets begrÊnsninger og anvendelse.

‘Most of our friends use AI in schoolwork’
BBC Young Reporters Theo and Ben look at how teenagers use AI like ChatGPT to spruce up their schoolwork.

Hvad er det film og filmproduktion kan for bĂžrn med opmĂŠrksomhedsforstyrrelser og autisme?

Filmproduktion er et ideelt lÊringsvÊrktÞj for unge med diagnoser som opmÊrksomhedsforstyrrelser og autisme, ifÞlge Jeppe Jungersen fra Filmfabrikken i Stege. Filmproduktionens struktur og differentierede funktioner giver alle elever en chance for at finde en plads og udvikle kompetencer. Jungersen, uddannet lÊrer og tonemester, fokuserer pÄ filmpÊdagogik frem for talentudvikling og understreger filmproduktionens styrke i klasseundervisningen. Samarbejde med ProfessionshÞjskolen Absalon understÞtter dette, og han Þnsker at udvide anvendelsen af film i uddannelse.

Her kan alle finde en plads
Differentiering er en af grundpillerne i filmproduktion og samtidig en af grundene til, at netop unge med diagnoser ofte trives med at lave film. Her er der nemlig brug for alle slags kompetencer.

Ugens anbefaling 😍

I denne episode af DRs AI podcast snakker vÊrterne Marcel og Henrik bl.a. om, hvilke typer software der findes derude til at teste, hvorvidt noget indhold er AI genereret eller ej - og ogsÄ om hvor godt det virker. De nÊvner bl.a. Orginality.ai.

Prompt | ChatGPTyv, dĂždelige AI-opskrifter og kinesisk kopi | DR LYD
“Har Kina ytringsfrihed?” og “Hvad skete der pĂ„ Den Himmelske Freds Plads i 1989?”. Vi stresstester Kinas nye ChatGPT-kopi, Ernie Bot, sammen med DRs asienkorrespondent, Philip Roin. “Wild Mushroom Cookbook” er navnet pĂ„ en svampeplukningsbog, der er blevet solgt pĂ„ Amazon for fĂ„ dollars. Problemet


Orginality.ai